Suzuki Swift v najvyššej výbave s pohonom všetkých kolies je príjemný spoločník. Zaujme cenou a na ceste sa nebudete nudiť. Treba si ho však vychovať.

Tretia generácia Suzuki Swift nie je žiadnou novinkou. Prvýkrát ju predstavili v roku ešte v roku 2016. Odtvedy však prešla menšími úpravami a takáto vynovená nám pristála do našej testovacej garáže. Už pri preberaní ma zaujala. Najmä prednou maskou, ktorá vyzerá oveľa drsnejšie, ako by ste pri malom hatchbacku čakali. Červená Swiftu neskutočne pristane, rovnako ako svetlomety s LED pásikom, či odlišné lakovanie stĺpikov karosérie. Keď trochu zapojíte fantáziu, vyzerá to tak, akoby tam tie pásiky ani neboli.  Akoby strecha levitovala nad autom. Zozadu už je dizajn oveľa klasickejší, nechýba ani anténa autorádia. Aj z toho pohľadu však pôsobí sviežo (swift) a hravo.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Po nastúpení nečakajte, že vás preplieska luxus. V Suzuki je všetko riešené s rozumom a s ohľadom na záverečnú cenovku. Palubnej doske dominujú tvrdé plasty, jednoduchý systém infotainmentu a automatická klimatizácia s jednou zónou. Vodič pred sebou nájde dokonalý multifunkčný volant, ktorý padne do ruky skutočne ako uliaty, a analógové budíky prístrojovej dosky. Sedieť budete na príjemných mäkkých vyhrievaných sedadlách s látkovým poťahom, ktorý je možné odzipsovať.

Zdroj: David Dejvo Schun

Čo sa týka priestoru, tu dostáva Swift obrovskú pochvalu pred naštartovanou „vetrieskou,“ lebo to, čo sa v Suzuki podarilo, je naozaj úžasné. V hatchbackoch to väčšinou chodí tak, že buď máte dostatok miesta pre pasažierov vzadu alebo máte veľký kufor. Vo swifte je nielen dostatok miesta pre pasažierov, ale aj veľký kufor! Sedenie vzadu pre vysokého dospelého samozrejme nie je na príliš dlhé cesty, ale ani auto ako celok vás nebude nabádať na roadtrip po Škandinávskom polostrove. Kufor na úrovni 265 litrov je v autách s podobnou dĺžkou solídnym nadštandardom.

Zdroj: David Dejvo Schun

Skutočná zábava sa začne diať po naštartovaní. Nebudem vám klamať, čísla nehovoria príliš v prospech swiftu. Výkon 61 kW, krútiaci moment 107 Nm a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 13,8 sekundy skutočne nie sú dych berúce údaje… A teraz by malo prísť „ale…“ Ale toto auto je skutočne zábavné! A to hneď z niekoľkých dôvodov. Po prvé, toto auto váži menej ako jednu tonu. Po druhé, toto auto má pohon všetkých kolies. Po tretie, toto auto má atmosférický motor. A to už je naozaj chutný koktejl. Je to, mimochodom, „jednadvojkový“ štvorvalec, doplnený päťstupňovým manuálom.

Zdroj: David Dejvo Schun

1,2 litrový atmosférický štvorvalec DualJet. Jeden z posledných svojho druhu.

Tak si to rozmeňme na drobné. Iba dve autá v tejto kategórii vážia pod tonu. Suzuki Swift a Mitsubishi Space Star. To je výhoda ako mraky, pretože to výrazne vplýva na pocit dynamiky a svižnosť na ceste. Ďalej, pohon všetkých kolies Allgrip. Ten je robený s ohľadom na spotrebu. Väčšinu času je hnaná len predná náprava a zadok sa prípaja v prípade potreby. Ale keď vypnete ESP, prinútite štvorkolku pracovať stále a poriadne sa vyšantíte. No a atmosféra? To hádam ani netreba rozpitvávať. Dnes, keď vám automatické prevodovky preraďujú na vyšší stupeň už na 2000 otáčkach, je vytáčanie motora sladkou neresťou. Každý mileniál túži vyskúšať si atmosférický motor, pretože je to návrat ku koreňom. I keď v swifte nie tak úplne.

Na palube sa nachádza mild hybridný systém SHVS (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki), ktorý pomáha tlačiť spotrebu čo najnižšie. Počas jazdy ho až tak nepocítite, čo je veľmi dobre, keďže sa budete chcieť oddávať surovému zážitku z atmosféry. Nápomocný je aj pri rozjazdoch, kedy poskytuje dodatočnú dynamiku trochu menej dynamickému motoru. A tá spotreba? Oficiálne čísla udávajú 5,5 litra na 100 km. My sme jadzili prevažne v meste a spotreba nevyskočila nijak razantne. Naše počítadlo napokon ukázalo 5,8.

Zdroj: David Dejvo Schun

po niekoľkých dňoch šantenia a vrčania po uliciach sa mi konečne podarilo prísť swiftu na zúbok. Toto auto totiž prišlo na európsky trh bez adaptácie na klasického európskeho zákazníka. V našich končinách predáva pocit luxusu. Pre mainstreamového Európana (a možno aj človeka celkovo) je dôležitejší výzor interiéru a dizajn exteriéru ako funkcionalita a jazdné vlastnosti.

Zdroj: David Dejvo Schun

Toto auto svojim interiérom na prvý pohľad nezaujme. Ale na druhý, ak sa vám tam niečo vyleje alebo rozsype, buete vďační za ľahko zmývateľné plasty a odzipsovateľné poťahy. Zrodilo sa pre prácu a výdrž. Nie je autom pre mainstreamového Európana. Je autom pre človeka, ktorý vie, čo chce. Chce, aby jeho auto poctivo a bez reptania zvládlo každú úlohu.

Suzuki Swift Allgrip

Obrázok 1 z 24

Technické údajeSuzuki Swift Allgrip
Motorizácia1,2 I4 DualJet SHVS 5MT
Výkon / Krútiaci moment61 kW / 107 Nm
Spotreba podľa výrobcu5,5 l/100 km
Maximálna rýchlosť170 km/h
Akcelerácia 0-100 km/h13,8 s
Objem nádrže37 l
Objem batožinového priestoru265 l
Rozmery (d/š/v)3840/1735/1495 mm
Rázvor2450 mm
Cena modelu od14 940 EUR (verzia ALLGRIP)
Cena testovaného kusu16 635 EUR (výbava GLX)