Symbolom Peigeotu je lev. Ten predstavuje ušľachtilosť, veľkorysosť, múdrosť, moc, silu a vytrvalosť. Dokáže si aj Peugeot 2008 obhájiť emblém, ktorý nosí na prednej maske?

Tento úvod som si trochu prepožičal z nášho najnovšieho videa, kde sme sa Peugeotu 2008 pozreli na zúbok. Do videotestu sa však nezmestí všetko, a tak si určite prečítajte aj náš písaný test. Ja som sa s modelom 2008 stretol už druhýkrát. Zhodou okolností nám v redakcii pristálo to isté auto, ktoré som testoval pred mesiacmi v inej redakcii. Porovnať tak môžeme nielen dizajn, ale aj dojmy po najazdení približne 15 tisíc kilometrov. Začneme, tradične, dizajnom.

Peugeot 2008 je skutočne fascinujúcim kúskom. Vo svojom dizajne je veľmi podobný väčšiemu modelu 3008, avšak zachováva si vlastný štýl. Na prvý pohľad mu jeho veľkosť žeriete aj s navijakom, pretože je skutočne majestátny. Predná maska chladiča nemá konca kraja a levie tesáky po bokoch ešte dodávajú na mohutnosti. Nehovoriac o diazjnových prvkoch najvyššej výbavy GT Line. Dvojfarebne lakovaná karoséria je doplnená masívnymi čiernymi kolesami, z ktorých skutočne tečú slinky. Pri pohľade! Nechutnal som… Až pri pohľade zozadu prídete na to, prečo čierna strecha dáva zmysel. Dokonale sa zlieva s tónovanými sklami a čiernym pásom s nápisom PEUGEOT, z ktorého sa na jeho koncoch stávajú koncové svetlá. Mňam. A ozaj, toto auto má skutočné koncovky výfukov! Žiadne plastové záslepky.

Ak sa dlhšie zapozeráte zozadu, môže vám prísť, že by Peugeot 2008 do šírky zniesol trošku viac centimetrov. Je to sčasti preto, pretože klame výzorom. Na prvý pohľad vyvoláva dojem väčšieho SUV, no zároveň je o ňom verejne známe, že patrí to segmentu subcompact. Modely 2008 a 208 stoja na rovnakej platforme, a to je skutočný dôvod, prečo sa masívne rozširovanie nemohlo uskutočniť (2008 je širšia iba o 2,5 centimetra). Čo však konštruktéri spravili s dĺžkou, to je nevídané. Dvetisícosmičku s rovnakou platformou natiahli o približne 25 centimetrov a o približne 6 a pol centimetra narástol aj rázvor kolies. Ak sa zadívame poriadne, 25 centimetrov je trošku prehnané číslo, pretože veľa z „pridanej hodnoty“ berie extrémne vytŕčajúci zadný nárazník. Ale aj tak ide o pekné číslo.

Peugeot-2008-Test-Carguyssk14

Po nastúpení sa ocitnete v interiéri veľmi podobnom modelu 208. To vôbec nie je zlé, práve naopak. Na rozdiel od Peugeotu 508 SW, ktorý už musí pôsobiť masívne a luxusne ako limuzína, Peugeot 2008 pôsobí veľmi sviežo a mladícky. Interiér je nielen trendy, ale aj z veľmi pekne vyzerajúcich materiálov. Tu a tam by som vymenil niektoré lesklé plasty, ale inak klobúk dolu. Sedenie vzadu je príjemné hlavne pre nižších pasažierov, ktorých nebudú tlačiť kolená. Ak sa zvyknete vyhýbať moderným autám pre pocit akejsi klaustrofóbie zo zoseknutej strechy a nízkeho stropu, nebojte sa. Peugeot vám uštedrí miesta pre hlavu, koľko budete chcieť. Veľmi schopné sú aj čísla v kufri. Objem 434 litrov je extrémne praktický a naplno využiteľný. V prípade, že potrebujete prevážať niečo veľké, plató dokážete skryť do dvojitého dna a nič vám prevoz neskomplikuje. Nielen ušľachtilosť, ale aj veľkorysosť a múdrosť. Ešte si spomínate na vlastnosti leva z úvodu?

Nastúpili sme do príjemných sedadiel (nie príliš športových, ale to sa kompenzuje ich komfortnosťou) a pred nami sa rozprestiera niečo, o čom si aj manažérska 508 môže nechať iba snívať. Obdivujte iCockpit 3D! Tento digitálny prístrojový panel premieta údaje o jazde vo dvoch hĺbkach, a tak vytvára dokonalý 3D efekt. Hovoríte si, že vám je to nanič? No možno máte pravdu. Ak si ho však vyskúšate, bude sa vám o ňom aj snívať. Dobre, trochu som ho prechválil, ale naozaj ide o úžasný kus technológie v aute, ktoré štartuje na úrovni okolo 16 tisíc. Možno by som privítal, keby sa režimy zobrazenia dokázali prepínať bez zbytočných animácií. Trochu to zdržuje.

Na palube máme aj iné technológie. Napríklad adaptívny tempomat s udržaním v jazdnom pruhu, Apple CarPlay, Android Auto, cúvaciu kameru aj senzory, vyhrievané sedadlá… Jednoducho všetko, čo dnes človek potrebuje pre svoj komfort na cestách. Infotainment od Peugeotu funguje tradične spoľahlivo. Nepatrí medzi najrýchlejšie, ale je ako krásna blonďavá sekretárka v kancelárii riaditeľa. Čo stráca na efektivite, to získava na vzhľade.

Konečne prišiel čas stlačiť tlačidlo štart-stop systému a rozkrútiť ten trojvalec. Pousmiali ste sa nad touto vetou? Choďte si pozrieť do videa, ako si ho Adam užil. A ja ho môžem tiež len pochváliť. Trojvalcová jednadvojka totiž poskytuje výkon až 155 koní, čo znamená, že to natrie ktorejkoľvek starej dieselovej Octavii. Aby som sa však vyhol diplomatickému konfliktu medzi miláčikom Slovákov a nádejným miláčikom Slovákov, vráťme sa naspäť k faktom. Pegueot ponúka v 2008 až tri jednadvojky s rôznymi špecifikáciami. Najslabšia má 100 koní, stredná má 130 koní a najsilnejšiu sme dostali my. Nie, nie je to len prečipovaná stokoňovka. Najsilnejšiu špecifikáciu vyvíjali osobitne a konštrukčne sa od zvyšných dvoch líši. A je to cítiť. Po prepnutí do režimu SPORT je naozaj agilná. Citlivejší je plynový pedál a inak reaguje aj osemstupňová automatická prevodovka. Z 0 na 100 km/h sa toto auto dostane za 8,2 sekundy a v priemere si podľa oficiálnych tabuliek vypýta len 5,8 litra na 100 kilometrov (v našom teste tak 6,5). A presne tu som potvrdil múdrosť, moc a vytrvalosť.

Niet pochýb, že toto auto si zaslúži stať sa miláčikom Slovákov. Za uplynulých približne 15 tisíc kilometrov nejaví žiadne do očí bijúce známky používania, a to je na týždennej báze podrobované jazdám smrti s novinármi, ktorých jediným cieľom je dostať sa na hranicu možností auta. A poviem vám jedno, ak sa o to pokúsite aj vy, ostanete veľmi príjemne prekvapení.

Peugeot-2008-Test-Carguyssk1

Obrázok 1 z 24

Foto: Dávid Dejvo Schun