V sérii Autá socializmu sa pozrieme na ikony, ktoré kraľovali československým cestám za čias, kedy nám na cestu namiesto mesiaca svietila červená hviezda. Renault 15 bol nádherným zahraničným kupé.

Kupé v socializme nebol práve najobľúbenejší typ vozidla. Iba tri dvere, skosená strecha… Ak bežný robotník v dobe minulej utratil peniaze na auto, dal si sakramentsky záležať na tom, aby to auto spĺňalo všetky jeho požiadavky. Celkom logicky vtedy ľudia siahali po kombíkoch… Ak si už aj nemohli dovoliť kombi, prioritou bola cena a z tohto hľadiska sa Renault 15 nikdy nemohol stať rozumnou voľbou. V dobe, keď trabant stál 39 tisíc a za Škodu 105 ste vysolili približne 57 papierikov, stál skosený Renault s tromi dvermi 101 tisíc korún československých. To je približne 41 priemerných platov. Napriek tomu si ho však niektorí šťastlivci zaobstarali. A neľutovali. Toto nádherné zahraničné kupé nebolo len dizajnovým kúskom. Prinieslo technológie, ktoré za to stáli.

Zdroj: WheelsAge

Kupé before it was cool

Renault 15 predstavili spolu s Renaultom 17 na autosalóne v Paríži v roku 1971. Hneď v tom roku ho aj začali vyrábať. Tieto dve športovo vyzerajúce kupé boli postavené na základe sedanu Renault 12, ktorý prišiel o dva roky skôr. A prakticky sa v technológiách extrémne nelíšili. Medzi 15 a 17 tvorili najväčší rozdiel svetlomety. Zatiaľ, čo pätnástka mala iba dva štvorce, sedemnástka mala štyri kruhy. Nie, nie ako Audi. Dva okrúhle svetlomety na každej strane. Ozaj. A ešte jeden rozdiel bol medzi nimi. Sedemnástku ste si u nás nemohli kúpiť. Že by mali socialistickí pohlavári heptadecaphobiu? Ha ha ha.

Zdroj: WheelsAge

No dobre, tento vtip ste asi nepochopili. Heptadecaphofia je fóbia z čísla 17. Touto fóbiou trpia vo všeobecnosti Taliani. My máme piatok trinásteho, oni majú piatok sedemnásteho. A predstavte si, aby Renault neuvrhol svoju sedemnástku do nešťastia, v Taliansku ju predával pod názvom Renault 177. Čo sa na sedemnástke nepáčilo našim, to netuším.

Zdroj: WheelsAge

 

V každom prípade Renault 15 bol kupé ešte predtým, než sa „kupéčka“ stali cool. U nás ste mali prakticky iba jednu konkurenciu, a tou bola Škoda 110 R. Auto síce stálo o tretinu menej, ale aj na tom bolo podstatne horšie. Kto mal Renault 15, bol kráľ. Kto mal Škodu 110 R, bol… Mal prosto Škodu 110 R.

Zdroj: WheelsAge

U nás neskôr

I keď prvé autá zišli z liniek už v roku 1971, u nás ste si ich mohli kúpiť až od roku 1974. Na dobré sa však čakať oplatí a ak ste boli rozhodnutí naozaj vysoliť toľko peňazí, neobišli ste naprázdno. Toto auto malo na predných kolesách kotúčové brzdy, v interiéri niektorých verzií sedadlá s polohovaním na stehná, samostatné budíky, vyhrievanie zadného skla, okná bez rámu a poctivý štvorvalec s karburátorom. Ten mal objem 1,3 litra a odovzdával výkon 60 konských síl. Okej, nebola to práve dych berúca sila, ale v tej dobe to nebolo málo.

Zdroj: WheelsAge

Ak ste mali šťastie, mohlo to byť ešte viac. Na západe totiž do pätnástky dávali aj 1,56 litrový štvorvalec s výkonom až 90 koní. A to už je pekné číslo aj dnes. Dávali ho do modelu 15 TS, u nás sa predával iba 15 TL. L v tomto prípade muselo znamenať Lenivý a S zase Silný. Inak si to vysvetliť neviem. Ale vo fascinácii môžeme pokračovať, pretože ak ste si zaobstarali sesterský model Renault 17 TS (Silný), dostali ste 1,65 litrový motor s výkonom až 108 koní! Fuh, to je, čo? A pritom stačilo tak málo. Mať vplyvného strýka… Alebo byť vplyvným strýkom.

Zdroj: Renault

Rýchly koniec

Rovnako ako tento článok, aj Renault 15 netrval dlho. A úprimne, čítali by ste si o ňom viac? Napriek tomu, že bol ideálnou kombináciou technológií, jazdného zážitku a ceny, v Československu sa až tak neujal. Samozrejme, aj z politických dôvodov. 

Zdroj: Renault

Iste si pamätáte na autá, ktoré sa vyrábali celú večnosť. Či so zmenou alebo absolútne bezo zmeny. Renault 15 taký nie je. Jeho produkcia trvala iba 8 rokov, do roku 1979. Na území československa sa ich predalo iba okolo 700 kusov a väčšina z nich už vracia prírode to, čo si od nej požičala. Ak by sme sa mali rozprávať o autách, ktoré jednoducho nie sú docenené, Renault 15 by musel prísť na pretras stoj čo stoj.