V sérii Autá socializmu sa pozrieme na ikony, ktoré kraľovali československým cestám za čias, kedy nám na cestu namiesto mesiaca svietila červená hviezda. Dacia 1300 tu bola ešte než sa značka Dacia stala cool (znova).

Už ste počuli o novej Dacii 1300? Táto sympatická plechová dáma pochádza z rumunského závodu Mioveni a ponúka všetko, po čom môže bežný súdruh túžiť. Šikovné francúzske ručičky predali rovnako šikovným rumunským ručičkám technológie, a tak vznikla Dacia. Už rok po jej založení vám ponúkame do predaja fascinujúci automobil s rýchlym motorom výbornými jazdnými vlastnosťami a technológiami z kapitalistického Francúzska. A to všetko len za 66 tisíc korún československých. To je menej ako 27 priemerných platov!

Zdroj: Wikipedia

 

Ale teraz naozaj. Táto reklama by vás asi na kúpu Dacie 1300 v sedemdesiatych rokoch nepresvedčila. Ale to vôbec nevadí. Je tu zopár elementov, ktoré sa o to minimálne pokúsia. Auto prvýkrát zišlo z výrobnej linky v roku 1969 a aj keď s oneskorením, tiež sa dostalo do našej krajiny ako okupačné vojská. Na rozdiel od nich, keď ste videli dáciu, nemuseli ste sa báť o vlastný život.

Ťažký problém, ľahké riešenie

V podstate išlo o jednoduchý koncept. Rumuni trpeli závislosťou na dovoze áut z krajín socialistického bloku. Keďže áut bol nedostatok a čakacie poradovníky dlhé, museli niečo podniknúť. V roku 1968 si rumunská vláda založila vlastnú automobilku a pomenovala ju Dacia. Mala však jeden problém. „Skadzi paru nabrať?“ Výskum a vývoj automobilov bolo niečo, s čím dovtedy nemali skúsenosti. Problém ale bolo potrebné riešiť ihneď. Neostávalo im nič iné, ako obzrieť sa po zaujímavom obchode.

Zdroj: WheelsAge

Renault 12 (na obrázku) a Dacia 1300 mali rovnaké špecifikácie. Predávali sa aj v UK.

Renault vôbec nebol jedinou voľbou a záujemcov bolo viac, ako by ste čakali. Rumunská vláda jednoducho vytvorila výzvu pre automobilky, aby jej dodali auto, ktoré nebude drahé, bude dostatočne veľké pre rodinu a jeho motor nebude mať viac ako 1,3 litrový objem. Svoje ponuky predložili Alfa Romeo, Austin, Peugeot či DKW. Koniec príbehu už poznáte. Zákazku získal Renault so svojim modelom Renault 12. Auto poskytovalo nielen súčasné technológie, ale aj veľmi dobrý politický odrazový mostík pre nadviazanie vzťahov z Francúzskom. Aké vtipné nakoniec bolo, že prvé dácie z Renaultu 12 vôbec nevychádzali.

1300 ako splnený sen

Francúzi šikovne uzavreli obchod a keď prišlo na dodanie technológií, jednoducho povedali, že Renault 12 ešte nie je hotový. Ale produkovať sa už muselo bez ohľadu na to, čo bude schádzať z pásu. Tak poslali 6 rokov staré náradie a súpravy na stavbu Renaultu 8. Ten v Rumunsku poznajú pod menom Dacia 1100. Celkom fraška, čo? Než sa osopíte na francúzskych podvodníkov, musím vás zastaviť. Dnes sa už dá len ťažko dopátrať k tomu, kto je vlastne v tomto prípade na vine. Ale poďme ďalej.

Zdroj: WheelsAge

K produkcii Dacie 1300 však nakoniec prišlo, a to za veľkých ovácií a nemalého povyku. Rumunský súrodenec Renaultu 12 dokonca prišiel skôr ako samotný „darca orgánov,“ a to o celých 9 dní. Dacia 1300 bol splnený sen. Rumuni importovali súpravy z Francúzska a továreň v Mioveni vyrábala de facto totožné auto s iným emblémom.

Auto poskytovalo dokonalý komfort, bezpečnosť a nadštandardú spoľahlivosť a výkon. Pod kapotou bublal 1,3 litrový švorvalec osemventil OHV s výkonom 40 kW. Na dnešné pomery to nie je veľa, no v tej dobe išlo o slušné číslo. Nehovoriac o tom, že auto vážilo iba 930 kilogramov. Keď prerátate výkon na váhu, dnešné slabé autá na tom nebudú oveľa lepšie.

Deň, keď sa to všetko po…

No.. Povedzme si narovinu, Dacia do nového storočia nevstupovala práve s najlepšou povesťou. Že by to bolo preto, lebo preberali technológie od Renaultu? Slovami klasika, veru nie. Bolo to naopak preto, lebo technológie od Renaultu prestali preberať. Či bolo partnerstvo pridrahé alebo sa Rumunom odnechcelo spolupracovať s kapitalistami, to nevieme. Jedného dňa dospeli do bodu, že všetky súčiastky dokázali celkom schopne ofejkovať a pôvodného dodávateľa jednoducho odstrihli. Nie, nemusíte nariekať. Karma je vždy zadarmo.

Zdroj: WheelsAge

A podľa možnosti zadarmo chceli mať Rumuni asi všetko. Do dácie začali montovať lacnejšie súčiastky a lakovali ju asi takou vrstvou, ako keď sa snažíte zo zvyškov v teglíku rozotrieť maslo na oba raňajkové chleby. Keďže som toto auto osobne nezažil, stále nedokážem pochopiť, prečo všetky sovietske autá, nech boli akékoľvek dobré, hrdzaveli ako režim na konci osemdesiatych.

Zdroj: WheelsAge

Aký úspešný príbeh… Kým sa Dacia od Renaultu neoddelila.

Hrdzavenie nebol jediný problém dácie, ale za to ten najväčší. V dobách, keď bolo čakanie v poradovníku vecou niekoľkých rokov, ste boli šťastní aj za hrdzavejúcu dáciu, moskvič alebo rozpadajúci sa trabant. Fascinujúce ale je, že Dacia 1300 sa vyrábala až do roku 2004! Stále dostávala modernejšie tvary, o niečo výkonnejšie a úspornejšie motory, ale inak ostávala stále tou istou kopou plechu. Asi nie je prekvapením, že v posledných rokoch ste ju už kúpili skôr v Južnej Amerike či Ázii a nie v Európe. Napokon, ani v poslednom facelifte ešte nebola klimatizácia, airbagy a ani ABS

Jednoznačne preto môžem povedať, že Dacia 1300 bola dáciou before it was cool. Najprv spravila z Dacie cool značku, potom jej renomé pochovala pod zem. Trvalo dlhé roky, kým si Dacia získala svoje meno naspäť.