V sérii Autá socializmu sa pozrieme na ikony, ktoré kraľovali československým cestám za čias, kedy nám na cestu namiesto mesiaca svietila červená hviezda. Lada je ikonou, ktorá žije dodnes.

„Staré zlaté časy“ Československa predstavujú významnú éru v našej histórií. A to nielen štátnicky a politicky, ale aj motoristicky. Katalóg Mototechny v sedemdesiatych rokoch presne vymedzoval, čo si môžete kúpiť, čo si môžete dovoliť, čo je mimo vašej ligy a nad čím neradno ani len rozmýšľať. V tomto katalógu sa vynímala aj slávna lada. Pôvodne slovanská bohyňa lásky, manželstva a úrody. Neskôr krabica na štyroch kolesách, ktorá masám umožnila cestovať (i keď v rámci krajiny). Rozumiete tomu správne, ladu ste v katalógu Mototechny našli v kategórii, ktorú si mohli dovolť aj bežní ľudia. Bola ale aj lada na štyroch kolesách taká dobrá ako bohyňa, ktorej meno si prepožičala? Všetko sa to, paradoxne, začína na západe.

Zdroj: Lada

Vznikla totiž zo spolupráce so západnou automobilkou. Zatiaľ som ju v našej sérii nemal dôvod spomínať. Dnes o nej budete počuť prvýkrát, ale v ďalších článkoch sa bude vyskytovať tiež. Je ňou Fiat. Z akéhosi dôvodu veľmi rád paktoval so socialistickými krajinami a díloval technológie do nášho bloku. Napokon, Polski Fiat je tiež súčasťou jeho snaženia preniknúť až do samotnej Moskvy. Ale o tom až v inom dieli.

V sedemdesiatych rokoch ste si mohli kúpiť až štyri rôzne verzie sedanov a jedno kombi. Dizajnovo ste príliš rozdiel nespozorovali. Líšili sa najmä v motorizáciách a výbave, ktorá bola na tú dobu veľmi príjemná. Ale poďme pekne po poriadku.

Lada 1200, 1200 Kombi

Už ste počuli o žiguláku či VAZe? V podstate išlo o synonymá Lady. Model 1200 je najlacnejším z ponuky tejto automobilky a ako som písal, je postavený na základoch zo západu. Ako „inšpirácia“ poslúžil Fiat 124, ktorý ale výrazne prerobili. Prečo? Inžinieri potrebovali niečo odolnejšie, nech auto dokáže poslúžiť aj Baťuškom v zemľanke na krutej Sibíri.

Zdroj: Lada

Ide teda vlastne o lepší Fiat? V podstate áno. Lada bola pevnejšia, odolnejšia a spoľahlivejšia ako Fiat 124. Iste však tušíte, že takétu „apgrejdy“ spravili Ladu ťažšou a už to nebola krásna štíhla víla Amálka, ale veľká podsaditá pani kuchárka zo školskej jedálne. Ťažšia bola až o 100 kíl a jazdná dynamika tak išla „do kytek.“ Ďalším negatívom bolo, že lada bola vybavená iba predpotopnými bubnovými brzdami. Podľa tvrdení vtedajších politikov boli bubnové brzdy v ruských podmienkach spoľahlivejšie. Ale či tomu plánujete veriť… Eh.

Zdroj: Lada

 

Ako môžete tušiť z názvu, srdcom tohto auta je 1,2 litrový štvorvalec, ktorý si VAZ vyvinul nezávisle od Fiatu. Poskytoval výkon 44 kW a za jazdu na vtedajších diaľniciach „na plný kotol“ by ste už vedeli dostať aj pokutu. Maximálka predstavovala 140 km/h. A cena? Rovných 58 000 KČS na konci sedemdesiatych rokov. Vyjde vás tak na približne 24 platov. Kombík vás stál približne tri a pol platu navyše. Ťažší bol len o 40 kg a maximálna rýchlosť klesla len o 5 km/h, čo je veľmi konkurencieschopný údaj.

Lada 1300

Keď niečo funguje, načo to meniť? V podobnom duchu sa niesol aj model 1300. Dizajnovo sa nezmenilo takmer nič. Mriežka chladiča sa jagala trochu inak, nárazníky vyzerali horšie, ale za to boli odolnejšie. Budíky boli bledšie, klaksón dali na volant a prieduchy klimatizácie aj na strany. Palubná doska sa snažila „nafejkovať“ drevo, pričom najbližšie k drevu mala počas jazdy lesnou cestou.

Zdroj: Lada

Z hľadiska pohonu, nemusíte byť najväčší luméni na to, aby ste sa dovtípili objem motora. Jeho valce mali dokopy 1,3 litra, ale zvonka bol rovnaký ako „jednadvojka“ v tisícdvestovke. Blok motora jednoducho vybrúsili na väčší objem, čím sa teoreticky stal náchylnejší na problémy. Nemusím však hovoriť, že bloky motora boli vtedy úplne inde a nový výbrus starému bloku zas až tak neuškodil.

S vylepšeným motorom prišla aj vylepšená maximálna rýchlosť. Auto už zvládlo „až“ 145 km/h, čo je o celých 5 km/h viac ako tisícdvestovka. Deci navyše a zopár vizuálnych drobností spôsobili, že cena narástla o celých 6000 korún československých. To je o trošku viac ako dva priemerné platy. Dostupná bola 64 000 KČS.

Lada 1500

Tak tu už inžinieri do mdlého soté zamiesili celkom slušnú dávku čili. Jeden a pol litrový motor totiž nie je jedinou zmenou. Auto sa totiž neodpichuje od Fiatu 124 tak, ako tomu bolo pri predošlých dvoch modeloch. Technicky sa opiera o luxusnejšiu a výkonnejšiu verziu 124 Spécial (čítaj s talianskym prízvukom), ktorá bola na prahu generácií Fiatov 124 a 125.

Zdroj: Lada

Krok smerom nahor ste mohli spozorovať hneď zvonka. Pribudla ďalšia dvojica predných svetlometov a lada sa na svet pozerala už štyrmi očami. Vďaka pochrómovaniu prednej masky chladiča sa auto ešte viac podobalo na tie, ktoré hrdo jazdili po západných cestách. Komfort posádky zlepšovala ďalšia dvojica prieduchov vetrania v bé stĺpikoch, ktoré fúkali na pasažierov vzadu. Sedadlá prešli vylepšením z hľadiska ergonómie a lakťová opierka na zadných sedadlách hovorila so značne ruským akcentom „dis kár iz for bizniz.“ O tom, že dali autu štarotvanie vľavo ako v porsche, konštruktéri hádam ani nevedeli.

Pod kapotou bublal už spomínaný jeden a pol litrový štvorvalec, ktorý poskytoval až 56 kW výkonu. Maximálna rýchlosť pritom predstavovala 150 km/h, čo sa už začína podobať na rýchlosti dnešnej nižšej triedy. Pri tisícpäťstovke sa mi podarilo vypátrať aj približnú rýchlosť akcelerácie. Z 0 na 100 km/h sa dostalo za 17 sekúnd. To je viac ako jedna instastory. Ozaj, a posilňovač bŕz padol tiež celkom vhod.

Zdroj: WheelsAge

Lada 1500 bola unikátnym vozidlom. Svoju produkčnú dráhu malo síce najkratšiu, no do histórie sa zapísalo asi najvýznamnejšie. Vyrobilo sa ho až 1,3 milióna kusov. Na striebornom plátne účinkovalo vo viacerých dielach vrátane oskarovej drámy Moskva slzám neveri z roku 1979. Keď už sme pri dráme, tisícpäťstovky používala aj verejná bezpečnosť. Prepychovú Ladu 1500 ste si mohli kúpiť za ešte stále celkom prijateľnú cenu. Stála vás 72 000 korún, teda takmer 30 platov.

Lada 1600

Ak ste chceli výkonné auto, nekúpili ste si Ladu. Ak ste však chceli Ladu, mohli ste mať výkonné auto. Lada 1600 takým bola. Aspoň na svoju dobu. Motor s výbrusom na 1600 kubických centimetrov poskytoval 58 kW. Nie je to masívny nárast oproti tisícpäťstovke, ale je to aspoň niečo. I keď ťažko povedať, či to „niečo“ za niečo stálo. Podľa papierov si viedli Lada 1500 a 1600 v zrýchlení takmer rovnako a totožná bola aj maximálna rýchlosť.

Zdroj: Lada

Z hľadiska dizajnu bolo zmien tiež len málinko. Inak umiestnili blinkre, mierne nafúkli zadné svetlá a tie predné dostali chrómové orámovanie. V interiéri zas pribudli opierky hlavy na predných sedadlách. Aj keď zmien bolo máličko a cena o ďalšie dva platy vyššia, auto sa tešilo veľkej obľube. Z výrobných liniek zišlo až 4,4 milióna kusov a model 1600 sa vyrábal až o 18 rokov dlhšie ako tisícpäťstovka. Kúpili ste ju za 76 300 korún, teda približne 30 priemerných platov.